7. hus: den ideelle partner eller vores skjulte selv?

7. hus i fødselshoroskopet bliver ofte betegnet som vores ideelle partner og det tegn, der står på husspidsen og eventuelle planeter i huset skulle så beskrive denne partners karakteristika. Men hey, dette er jo vores horoskop, hvordan skal det kunne beskrive en helt anden selvstændig person? Det gør det heller ikke! Det, som 7. hus beskriver, er de sider af os selv, som vi har brug for andre til at favne.

Det er altså stadig os det handler om, men der hvor vi må række ud efter andre – i samvær, samtale, terapi, diskussion (plus en-til-en konflikter) og ja, romantiske forhold – for at se det i os selv og derved opnå større selvbevidsthed og indre balance.

Hvis man f.eks. har solen i 7. hus, vil det være meget vigtigt, at man får hjælp/input af andre for at forstå og udvikle sig. 7. hus har dog den fare, at vi sommetider forventer at vores partner helt skal tage over og “gøre det for os”. I det tilfælde giver vi simpelthen andre for meget magt over os, hvilket kan gøre os sårbare overfor kontrollerende typer og “co-depency” i forhold.

Jeg mener, at 7. hus opfattelsen lider under den ofte overdrevne vigtighed, som romantiske forhold har i vores kultur. Idéen om at en partner kan fuldende os og læge alle vores sår (måske især dem vi ikke selv tør se i øjnene), er noget vi får at vide overalt – og meget muligt noget, der kun udsætter vores helingsproces og derigennem sunde parforhold.

Så gør dit 7. hus til dit eget og nyd hvordan det blomstrer sammen med alle de smukke mennesker, du har i dit liv. Lær med dem, del med dem, lad dem hjælpe dig, men giv dem ikke hele ansvaret for din udvikling og søgen efter indre balance – du har måske mere kapacitet der, end du først troede.